Derfor skal du få foretaget en rustbeskyttelse af undervognen

rust

I Danmark er det gennemsnitligt et noget fugtigt miljø. Dette give dog anledning til rust. Når vi kører rundt på vejene hver dag, tænker vi ikke så meget over det. Der er også nogle som tror, rust kun viser sig i vinter og efteråret, da det typisk er mest vådt i disse måneder. Det er dog hverken med mindre fordel eller en dum ide at få en behandling til bilen noget tidligere.

Mange af de danske udbydere af rustbeskyttelse til undervognen, har lange ventetider i vinterperioden. Dette kommer af, at vi først søger hjælp, når vi kan se behovet kommer i vores retning, i dette tilfælde, at vinteren nærmer sig. Det kan dog med fordel være en ide at få bilen behandlet tidligere, da man så er forbredt, og samtidigt også har bilen beskyttet mod den fugt og regn der måtte komme i løbet af sommeren.

Få det klaret i tide

Hvis man ønsker en god behandling, kan man prøve at finde anmeldelser af materiale der bliver brugt, og om de diverse værksteder. Det kan være en ide at gøre sin research, da det nogle gange kan betale sig at kører lidt længere. Mange gange er priserne tilpasset postnummeret, og derved kan man muligvis få en bedre og billigere behandling lidt længere væk. Der er Fyns Undervognscenter en god mulighed, da de liggere meget centralt, både for fynboerne, men også nem at komme til for andre, ellers hvis man alligevel er på vej på ferie.

Det er aldrig for tidligt, og sjældent for sent, at få foretaget en rustbehandling til bilens undervogn. Mange biler idag, kommer med en rustgaranti på op til 6 år, men dette betyder ikke man ikke skal være opmærksom. Garantien dækker ikke nødvendigvis overalt, og det er vigtigt at vide præcis hvad der dækkes.

Man skal huske, at mange biler bliver angrebet af rust inden for det første leveår. Det er ikke altid den synlige udgave, men gemmer sig oppe under undervognen, og inden bag delene. Et meget angrebet område, og som også kan påvirke sikkerheden, er bremserne. De kabler der går under bilen, kan rammes hårdt.

Når en bil får udført en rustbehandling af undervognen, skilles den fra hinanden. Derefter vaskes hele undervognen for at skabe et overblik, og derefter gives et tyndt lag behandling. Til allersidst ligges der et beskyttende lag over rustbehandlingen, dette ‘lukker’ behandlingen inde, så den kan få lov til at arbejde.