svnproblemer

Sover du dårligt?

Kender du følelsen af at vågne søvndrukken og uoplagt når alarmen ringer tidligt om morgenen, fordi du ikke kunne sove? Så er du langt fra alene. Mange danskere har nemlig problemer med at få sovet nok eller godt, hvilket kan have konsekvenser for deres helbred og generelle sundhed.

Søvn spiller bl.a. en stor rolle når det kommer til vores humør og hukommelse samt vores evne til at løse opgaver. Det er alle vigtige aspekter som har betydning for både privat- og arbejdslivet. Hvis du også har søvnproblemer, så læs med og bliv klogere på hvad du kan gøre for at komme problemet til livs.

1. Drop aftenkaffen

Mange af os er kaffe-junkies, men vær opmærksom på mængden og hvornår du drikker den sidste kop, hvis du har problemer med at falde i søvn. Det tager nemlig 5-7 timer fra man drikker en kop kaffe, til koffeinen er ude af kroppen. Går du i seng kl. 22, skal den sidste kop derfor være drukket senest kl. 17.

2. Efterlad mobilen i stuen

Vores smartphones er spækket med timevis af god underholdning, og mange holder af at bruge dem i sengen lige inden de skal sove. Vores hjerne reagerer dog negativt på det blå lys i smartphones, tv og tablets ved at tro at det er dag og dermed forskydes vores indre ur, som ellers fortæller os at vi skal sove. Til gengæld er en bog eller et blad med til at gøre os døsige og hjælpe vores søvn på vej.

3. Hold lyset ude

I forlængelse af ovenstående, så påvirker lyset udenfor også vores hjerne. Det er vigtigt med et mørkt soveværelse, og at undgå at tænde for meget lys hvis man skal op og tisse om natten, da det er med til at vække kroppen. Hold derfor gadelamperne på afstand ved at bruge mørklægningsgardiner.

4. Investér i en ordentlig seng

Mange glemmer at sengen også har stor indvirkning på hvordan vi sover. Ligger vi dårligt kan det have den konsekvens at vi vender og drejer os, og på den måde aldrig når at få den dybe søvn, som er så vigtig for os. Derfor kan en god seng med en ordentlig støtte være dét værd.

5. Vær fysisk aktiv

Forskning har vist at motion kan have en gavnlig effekt på vores søvn. Det er en god måde at gøre os naturligt trætte på. Omvendt skal man også undgå motion lige inden man skal sove, men generelt har det en god effekt for vores evne til at falde i søvn, at vi holder os fysisk aktive.

6. Udskift rødvinen med vand

Det kan godt være at alkohol gør os døsige og får os til at længes efter sengen. Til gengæld påvirker alkohol vores søvn negativt, da alkohol gør os mere urolige under vores søvn. Det kan derfor betyde at vi vågner op og er mindre veludhvilede.