Gode råd til at sove bedre om natten

nattesøvn

Der findes mange årsager til, hvorfor man sover dårligt om natten.  Det kan være en snorkende partner, et travlt liv, dårlige vaner eller arbejdspres. Mange af os går igennem hverdagen med utilstrækkelig nattesøvn, og det sætter mange dårlige tegn på vores liv. Især humøret er påvirket af den dårlige nattesøvn. Heldigvis findes der også mange løsninger til søvnproblemerne, og her i indlægget kan du få nogle gode råd til, hvordan du kan sove bedre om natten.

5 gode råd til bedre nattesøvn

Dårlig nattesøvn skyldes typisk først og fremmest dårlige vaner såsom, at du går alt for sent i seng, at du er for aktiv inden sengetid, en usund kost eller for lidt motion om dagen. Disse vaner kan du nemt lave om på for at få en bedre søvn og samtidig få et sundere liv. Herunder er der listet fem enkle råd til at få en bedre nattesøvn:

1. Få en fast soveritual

Det er en rigtig god idé, at du træne dig selv i at gå i seng på et fast tidspunkt hver aften og stå op på samme tid hver morgen. På den måde indstiller du dit indre ur til sove- og vågen-tid. På længere sigt vil det blive til en vane, og dermed vil du med garanti få tilstrækkeligt med søvn hver dag.

2. Undgå hård motion inden sengetid

Det er en dårlig idé at dyrke kraftig motion de sidste timer før sengetid. Motion gør, at dit energiniveau kommer op i vejret, og du bliver alt for frisk og aktiv til at sove lige efter. Derfor skal du  dyrke motion om morgenen eller i løbet af dagen og helst ikke om aftenen. Tag hellere et afslappende varmt bad, inden du går i seng. Du skal sørge for at slappe nok af om aftenen, inden du går i seng. På den måde har du nok tid til at falde til ro, og du signalerer til din krop, at det er ved at være sengetid.

3. Undgå at ryge og drikke kaffe, te, cola eller vin efter klokken 17

Rygning samt madvarer, som er koffein- eller sukkerholdig, kan forstyrre din soverytme. Faktisk skal du helst lade helt være med at spise noget de sidste to til tre timer, inden du skal sove, da det er sværere at falde til ro, når der er fuld tryk på fordøjelsen. Hvis du bliver sulten om natten, skal du hellere tage et glas varmt mælk, som vil hjælpe dig med at falde i søvn hurtigere.

4. Sørg for at tilvænne dig til mørke inden sengetid

Tilvænningen til mørke kan hjælpe på nattesøvnen. Undgå derfor at have mere lys end højst nødvendigt tændt efter klokken 21.00. På denne måde sætter du gang i soveprocessen og søvnhormonet melatonin, som produceres, når der bliver mørkt. Du vil dermed blive døsig nok til at sove lige med det samme, når det bliver sengetid. Derudover skal du sørge for, at dit soveværelse er helt mørkt, når du skal sove. 

5. Investér i en god seng

At have en god seng, som passer til din vægt og kropsbygning kan gøre en stor forskel. Mange udskifter ikke deres senge, selvom den er blevet gammel og slidt, og dette kan medfører dårlig nattesøvn. Hvis du sover meget dårligt i din seng, er det måske på tide at skrifte den ud med en ny. Når du skal købe en ny seng, er det en god idé at finde en, der bedst dækker dine og din partners behov. På sengeland.dk kan du finde et stort udvalg af senge og helt sikkert en, som passer til lige netop dig.