At blive forfremmet og blive udnævnt til leder kan både være frustrerende og en svær situation at omstille sig til. Det er derfor vigtigt, at det bliver gjort rigtigt, hvis man ønsker at blive en succesfuld leder, som ens medarbejdere ser op til og ønsker at følge.
Så, står du overfor en mulig forfremmelse, og er du nervøs for, hvordan det vil gå dig, når du nu skal begynde at lede dine tidligere kolleger? Så bare rolig – her får nogle hurtige tips, der er nemme at implementere i en lederstrategi.
Accepter virkeligheden
Det kan måske virke nemt, men det er det slet ikke. Når du bliver udnævnt til leder, vil dine tidligere kolleger straks opfatte dig på en anden måde. Du er ikke længere “en af gutterne”, eller “en af tøserne”. Nu er er det dig, der bliver snakket om i kaffepausen og rundt om frokostbordet.
Det er derfor vigtigt, at du forbereder dig på dette, så det ikke går ud over dit arbejde.
Men du kan da selvfølgelig gøre dit for at undgå dette ved at lytte og behandle dine medarbejdere med respekt. Så vil de også begynde at respektere dig.
Husk din nye rolle
Som nyudnævnt leder kan det være svært at omstille sig til de nye arbejdsopgaver. Førhen har det måske været dit job at løse specifikke opgaver på bestemte og fastlagte tidspunkter – du har været vant til at være eksperten på et givent område, og du har haft mulighed for at arbejde i dit eget tempo.
Nødvendigvis ud fra den forventning om, at du formåede at udføre alt dit arbejde. Men det slutter brat i det øjeblik, du træder ind i lederrollen. Nu er det dit job at sørge for, at alle andre får løst deres opgaver til tiden.
Efterhånden, som du vokser i lederrollen, vil du blive bedre til at disponere dine medarbejderes tid – så bare rolig, ingen ny leder gør tingene 100% korrekt første gang.
Du skal motivere
En leders allervigtigste job er at være i stand til at motivere de ansatte. Uden motivation bliver arbejdet ikke lavet til tiden, og ofte vil kvaliteten ej heller være tilstrækkelig.
Det er derfor enormt vigtigt, at du som leder er i stand til at finde frem til, hvad der motiverer din medarbejdere, og som guider dem igennem arbejdsprocesserne.
For at blive en dygtig motivator, så undersøg eventuelt mulighederne for efteruddannelse på området. DISPUK, eksempelvis, har i mange år hjulpet nye ledere på vej til succes – og hvem ved? Måske er du den næste?