vejen-til-en-sundere-livsstil

5 tips til en sundere livsstil

Sommeren er tiden for hyggelige roséaftener på altanen og is på stranden, og kan derfor godt sætte sine spor. Realiteten går måske først op for os, når vi skal klemme ballerne ned i et par stramme jeans, nu hvor vi ikke kan daske rundt i vores løse sommerkjoler og badeshorts mere.

Der er dog hjælp at hente, uden at vi skal på en af de her ekstreme slankekure. Med en sundere tankegang, er det nemt at styre din vægt således, at den ikke svinger alt for meget.

#1 Alt bevægelse tæller

Det er ikke os alle sammen, der synes det er fedt, at stå og løfte vægte ved siden af Asbjørn Riis. Men kommer du op, på den anbefalede halve time hver dag? Motion kan være mange ting, og det er ikke kun fitnesscenterets bootylicious hold der giver noget, hver en bevægelse tæller på vejen mod en sundere livsstil. Det kan derfor være en god ide at cykle en tur, gå en tur op og ned af strøget eller stå på skøjter på søen om vinteren, hvis du har brug for lidt alternativer i hverdagen.

Vær nysgerrig og find ud af det hen af vejen. Prøv dig frem, for bedst muligt at finde den motionsform der passer dig. Du får ikke flere udfordringer, end dem du selv sætter dig for.

#2 Nyd din mad – gerne sammen med andre

Undersøgelser viser at du spiser mere hvis du sidder foran fjernsynet, da du ikke på samme måde registrere din mæthed. Sluk derfor dit fjernsyn, computer eller tablet og nyd dit måltid med venner eller familie – det er da også meget hyggeligere.

Har du tendens til at spise for store portioner, kan det være en god ide at spise af en frokosttallerken. På den måde snyder du hjernen til at tro, at du spiser lige så meget, fordi du visuelt har fyldt tallerkenen ud.

#3 Køb aldrig ind når du er træt

Når du er træt eller stresset, laver du oftere usunde impulskøb og får smidt vare ned i kurven, som ofte indeholder meget sukker. Lav derfor en indkøbsliste og køb ind, når du er mæt – så sparer du både tid, penge og begrænser dit madspild.

usund-kalorier-indkoeb

#4 Planlæg din kalorier

Det er de færreste af os, der kan undvære slik, kager, alkohol og andet med mange kalorier, som primært er for nydelsens skyld eller bliver indtaget ved sociale begivenheder. Begræns derfor dine kalorier, ved kun at synde i weekenden eller to hverdage.

På den måde sparer du nogle kalorier, men kan med god samvittighed tage et mentalt pusterum, og kværne lige den chokolade Marabou du lyster. Ved du, at du har mange fødselsdage eller vinsmagninger i vente, så planlæg at have dine syndedage der.

#5 Det kan være godt at have et overblik

Alt afhængig af din person, kan det være rart at kunne stille dine resultater op mod hinanden eller i hvert fald holde øje med, at det over jul eller sommer ikke stikker helt af med de ekstra kilo. Brug derfor din badevægt for at bevare et overblik, således at den sunde livsstil holder ved.

Det er vigtigt at understrege, at en sund livsstil ikke kun handler om hvor mange gulerødder du spiser, eller om din mave er flad som et vaskebræt. Det handler i lige så høj grad om dine følelser – om du trækker vejret ordentligt, sover godt, har det sjovt og er glad for dig selv. Det vigtigste råd herfra er, at du skal huske at nyde turen.